Dnes trochu na jiné téma.
Chodíme s Honzíkem již delší dobu na logopedii, kde nám nabídli tzv. Program Maxík pro předškoláky. Jde o stimulační program, který se zaměřuje na různé dovednosti, jednoduše řečeno jde o komplexní přípravu do školy. Nějaké další informace se dočtete např. zde, ale i jinde na netu.
Máme za sebou dvě setkání, tedy 4 lekce. Děti se naučily správně držet fix (používají tento), správné sezení u stolu, plynulý pohyb při psaní, trénují dechová cvičení, nejdříve dělaly tečky, poté vodorovné čáry, následně svislé. U “psaní” vždy říkají básničky po slovech a později po slabikách, je to důležité pro zdravé dýchání.
Nacvičují tak dovednosti grafomotorické, schopnosti cíleného pohybu a jeho automatizaci, nové pohybové stereotypy nebo rozvíjí komunikační dovednosti. Posilují oblast zrakovou i sluchovou, prostorovou orientaci, intermodalitu (schopnost přepínat mezi různými způsoby smyslového vnímání – podle zvukové podoby hlásky si představit správný tvar písmene a opačně), a serialitu (sled po sobě jdoucích úkonů, při jehož respektování dosáhnou v krátkém čase cíle bez chyb, chaosu či stresu), ale i schopnost koncentrace pozornosti.
To jen tak stručně na úvod něco z teorie. Já bych vám ale ráda ukázala činnost, která výborně trénuje rozvoj řeči, prostorovou orientaci, početní dovednost i koncentraci a není pro předškoláky úplně snadná, alespoň zpočátku.
Základem je na papíře nakreslený strom, jeho obrys, dále pak jablíčka různých barev, tří velikostí (velká, střední, malá) a s lístečky ve dvou směrech – vlevo a vpravo.
Už jen vystřihováním jablíček děti trénují motoriku i tuto dovednost. Pak už si můžete hrát. Nejdříve si ujasněte pojmy – části stromu – kmen, koruna, vpravo, vlevo, nahoře, dole, uprostřed. Trénujte velikosti jablíček – střední, malé, velké.
A co konkrétně můžete pilovat?
- Jaký tvar mají jablíčka?
- Jakou mají velikost?
- Jsou velká, malá, střední?
- Ukaž velké jablko.
- Které je nejmenší?
- Kde je největší jablko umístěno?
- Kolik středně velikých jablíček vidíš?
- Na kterou stranu směřuje stopka na tomto jablíčku?
- Ukaž malé jablko se stopkou na pravou stranu.
- Rozkládat jablíčka na strom podle pokynu trenéra/rodiče – Polož středně veliké jablko do středu stromu. / Polož středně veliké jablko s lístečkem vpravo do středu stromu.
- Následně zvládnout pokyny: Vezmi červené jablíčko se stopkou na levou stranu a polož ho na strom na pravou stranu nahoru.
Postupuje se v rámci několika dní, ne vše najednou. Věřte, že poslední úkony jsou pro koncentraci pěkně náročné, ale samozřejmě i pro bezchybné zvládnutí celého zadání. Role si můžete vyměnit – dítě může dávat pokyny vám a kontrolovat vás. A nemusíte se omezovat na tvary jablíčka, lze pracovat i s jinými variantami.
Věřím, že někteří by mohli tuto aktivitu využít pro své děti a nemusí jít nutně o trénink do školy. Já jsem ráda, že my jsme do toho šli, Honzíka to děsně baví (myslím na kurzu, chce to totiž denní trénink a to už se mu tolik nechce:-) ).
Hodně zdaru:-).
Helena
Marcelko, budete do školy vzorně připraveni. Naše děti takové “úkoly” taky moc bavily, připadaly si důležití :o)
Měj hezký večer, Helena
M.
Kez by to tem nasim dlouho vydrželo:-), dekuji, Helenko, pekny vecer. M.
Danka
Marci, to je hodně zajímavé, vůbec jsem o něčem takovém nevěděla. Zatím nám stačí Bertíkovo malování, ale za rok už budeme řešit přípravu do školy a na to se vůbec netěším :-)) Díky za typ a hezký večer D.
M.
Dani, ani ja netusila, az na logopedii jsme se o tom bavili. Třeba to ani nebudete potrebovat, Honzik mel co dohánět, takze jsem do toho sla, aby ten nastup do skoly byl pro nej snazsi a snad i co nejpohodovejsi:-). Pekny den. M.
My Home Style
Marcel, díky za tuto aktivitu a vůbec za tento post. Určitě vyzkoušíme !
M.
Rado se stalo:-), dekuji, pekne odpoledne. M.