Přednáška o zdravé výživě

V neděli jsme se s manželem vydali do Prahy na přednášky o zdravém stravování s mladou dvojicí Ne hladu, najdete je na IG, FB i na jejich webových stánkách. Už jen články na blogu by vás mohly zaujmout, publikují tam vzorové jídelníčky, chcete-li hubnout, vyvrací mýty o stravě apod.

Je těžké shrnout vše, co tam zaznělo. Stále ale platí, že by se člověk měl řídit zdravým selským rozumem. Jíst střídmě a pestře a také se hýbat. Platí, že budete hubnout, když příjem kalorií je nižší než výdej. Tak jednoduché to je, přitom tak těžké zároveň.

Pokud vás to zajímá, napíšu sem pár bodů, které mně utkvěly v hlavě:

  • mléko nezahleňuje, ani nevadí, pokud pijete kávu s mlékem, nevadí ani mléko krabicové, ale ta čerstvá v lahvích jsou lepší
  • sklenka vína za den je v pořádku
  • v mase nesmí být hormony, zakazují to normy
  • i éčka musí splňovat limity, jen pozor, pokud je těch éček ve výrobku příliš
  • v ovocném jogurtu bývá až 5 kostek cukru
  • je jedno, zda sladíte bílým cukrem, hnědým, sirupem, pořád jde o chemický cukr, nejlepší je se mu vyhnout, případně snižovat jeho množství v jídle
  • nejlépe ze sirupů vychází čekankový, který má navíc vlákninu /inulín/
  • nejvhodnější oleje na vaření jsou rafinované – řepkový, do studené kuchyně oleje panenské
  • nejvyšší zdroj omega 3 kyselin má olej z řas, ale těžko se sežene
  • máslo i sádlo obsahují hodně cholesterolu a nejsou vhodné na smažení, ani ghí, jehož výhodu je, že vydrží déle při pokojových teplotách
  • dnešní margaríny nejsou hrozbou, jako tomu bylo v 70. letech, ale je vhodné sledovat jeho složení, upřednostnit slunečnicový a řepkový olej před plamovým
  • rybu bychom měli jíst alespoň 1x týdně
  • změny v jídelníčku, pokud chcete hubnout, by měly být postupné, ne striktní a okamžité – je to lepší pro vaši psychiku (vyměňte např. velké pivo za malé:-) )
  • dopustíte-li se v režimu hubnutí výjimky/chyby, nevyčítejte si to
  • pečivo není zakázané
  • diety tipu paleo, Mačinková… sice pomohou na čas zhubnout, ale nejsou vhodné, tělu budou pravděpodobně chybět důležité látky, přestanete-li je držet, dostaví se obvykle jojo efekt
  • dlouhodobé půsty ne, tělo nedostává potřebné látky, orgány nepotřebují “odpočívat”

Tak to bylo jen stručně to, co zaujalo mě.

Jediný bod, kde jsem byla trochu v rozpacích, byl moment, kdy byla zpochybňována paní prof. Strunecká, respektive např. info o aspartamu v její knížce Doba jedová. Paní Strunecká tvrdí, že pro náš organismus je škodlivé velmi nízké množství, přesnou hodnotu si nepamatuji. Nicméně slečny říkaly, že paní Strunecká zapomněla násobit tuto hodnotu váhou člověka, čímž se dostaneme k mnohem vyšší hodnotě a tu běžně do těla nedostaneme.

Knížku paní Strunecké jsem četla, respektuji ji jako osobnost. Bohužel nejsem z oboru chemie, nedokážu posoudit, kde je pravda.

Ostatní věci na přednášce zněly logicky a dávaly mi smysl.

Je něco výše, co vám přijde tzv. “přitažené za vlasy”? Docela by mě to zajímalo.

Já nastoupila do speciálního programu, kde to funguje zase trochu jinak. Co teorie, to názor a když si o nich povídáte nebo čtete, dává to obvykle smysl. Těžké si vybrat:-). A kde je tedy pravda?!:-)

Hezký den.

23 Comments

  1. Anonymous

    Ahoj Marcelko,čtu tvůj blog,máš krásné bydlení,jsi krásná a milá žena.
    Najdi si články a přednášky Mudr.Igora Bukovského,super odborník.
    Pěkný večer,Jana.

    • M.

      Mila Jani, moc dekuji:-). Ted jsem se vydala na jednu cestu, kterou hodlam jit, ale rada kouknu na pana Bukovského, kterého vůbec neznam. M.

    • Anonymous

      K Bukovskému som chodila a platila si, nepomohol mi s intoleranciou až nutričná ketóza mi pomohla od slabosti a vyčerpanosti a nič pri nej nechýba, je sa pri nej vo veľkom množstve listová a zelená zelenina, aj mrkva, byliny, lesné ovocie, potrebné látky, aj vitamíny si vieme v tomto režime vytvárať sami, ako eskimáci…za rok som jojo efekt nemala, len keď som prešla na inzulínovú stravu:
      http://www.paleo.sk/tukovy-metabolizmus

  2. Teorií o hubnutí už bylo napsáno mnoho, diet už byla vymyšlena taky spousta. Já jsem asi zastáncem toho, že člověk má jíst rozumně, dávat přednost průmyslově nezpracovaným potravinám a taky se trochu hýbat. A neblbnout a neomezovat jednostranně některé potraviny… A taky je potřeba pevná vůle, bez které to nejde (já bych teorii už taky pomalu mohla přednášet, ale ta vůle … – zrovna dneska jsem neodolala rakvičce se šlehačkou, kterou mi jako náplast na pracovně náročný den koupil manžel :-()
    Měj se pěkně

    • M.

      Ano, Stano, ta vule je grooo. Když jendou clovek ulitne, urcite se nic nedeje:-). Pekny vikend. M.

  3. Helena

    Ano, napsala si to přesně. teorií, rad, dietních programů je nespočet, ale jde hlavně o zdravý rozum a hýbání se.
    Marcelko, měj hezký den, Helena

    • M.

      Urcite, Helenko, pohyb je dulezity. I když ted jsem si vyslechla názor, ze při redukovani tolik ne, sport vede k zadrzovani vody, coz snizuje kyzeny výsledek nižší vahy, ale jen při procesu redukce, pak uz je to pry zase ok:-). M.

  4. Midroid

    Strávil jsem řadu hodin studováním organismu, veškerých živin a vše okolo výživy. Sledoval spousty videí, studií, názorů i rad nejrůznějších doktorů či nutričních poradců.
    Články podobné tomuto jsou ve valné většině nesmysly. Vlastně, když vidím článek s titulem “tahle dieta je nejlepší” a podobné názvy či tituly, okamžitě článek přeskakuji, protože to jsou prostě nesmysly, holé…
    Nicméně to, co je napsáno zde, co jste slyšela na té přednášce je skutečně pravda.
    Jediné u čeho stále váhám a kde se názory dost liší, je čím smažit, zda-li (řepkovým či slunečnicovým) olejem nebo sádlem. Sádlo totiž skutečně zvyšuje cholesterol, nicméně oleje na druhou stranu nesnesou vysoké teploty a živiny se při smažení u nich ničí. Řepkový je takový nejuniverzálnější z těch olejů a na smažení asi nejvhodnější.
    Abych to zkrátil, článek rozhodně schvaluji a podporuji.

    • M.

      Dekuji moc za reakci, tesi me, pokud lide, co se titmo tématem zaobiraji, souhlasi.
      Na přednášce skutecne zaznělo, ze vzhledem k teplote repkovy olej je nej na smazeni. Vim, ze babicky tvrdi, ze rizky na sadle jsou nej:-), a mozna i jo, ale prave pry to sadlo tak dlouho vysoke teplote neodola. Je mi jasne, ze “to dobre” i z oleje při tak vysoke teplote smazeni zmizi, ale jde o tu vyhodu, ze se tak nepripaluje, predpokladam.
      Hezky den. M.

  5. Pěkné shrnutí Marci a hlavně ten zdravý selský rozum. O aspartamu jsem nic dobrého nikdy nečetla, vyhýbáme se mu, ale občas se stane… a pustila jsem se do “studie” knihy o jídle od Margit Slimákové, jsem zvědavá, kam dojdu 😉 Krásné dny D.

  6. Marci, je to zajímavé. Já jsem toho názoru, že tělo si řekne, co potřebuje tím, že na to dostaneš chuť. Nemá smysl se řídit poučkami. Samozřejmě je nejlepší ovoce a zelenina z vlastní zahrady (v mém případě zahrady rodičů :-)) a kvalitní maso, člověk je přece všežravec. Hezký den, Hana (Karla)

    • M.

      Urcite na tom něco je, telo vi,co chce. Ale take muze mit tendenci ukládat na horsi casy a když pak aj ukládat nechci, musim to nejak vymyslet a obalamutit ho:-). M.

  7. Anonymous

    Marci, precetla jsem desitky knih o strave a koukala na ruzna videa. Casto se nazory velmi lisi. Z kazdeho si pro svuj zivot odnasim jen neco. Za me teda, jist stridme, bohatou barevnou stravu. Hodne ovoce, zelenina, orechy, lusteniny, maso z overeneho chovu a omezene prilohy. Snazit se vyloucit cukr. Hlavne cerstve, lokalni suroviny. A vyrazne omezit stres a zvysit pobyt v prirode a v klidu.
    Krasny den, Kamca

    • M.

      Ahoj Kamco, ano, je toho moc, co se pise a říká a kde je pravda? S Tebou muzu jen souhlasit! Zdravíme. M.

  8. Marcelko, krásně napsáno a ta nejdůležitější věta: Příjem musí být nižší než výdej, je fakt pravdivá. Jenže mně trošku chutná a pohybu málo a tak kila pomalu přibývají. Musím se začít víc hýbat!!
    Přeji krásný nový týden. D.

    • M.

      Ono telo si chce delat s vekem vetsi zasoby a myslim, ze ve 40 nemuzu, nemam-li na to geny, vypadat jako 20ka. Ale když pohyb nestaci, musí se to resit stravou a ta dela vic nez pohyb, pro me bohužel, protože vic se hýbat by mi nevadilo:-). M.

  9. Marcelka, pozrela som si blog Nehladu a myslím, že sú tam výborné recepty a tipy na zdravé stravovanie. Aj keď si myslím , že stravovanie, ktoré by paušálne vyhovovalo všetkým asi neexistuje. Najlepšie si odskúšať, čo najlepšie prospieva nášmu telu a duši. Mne trvalo roky, kým som na to prišla.

    • M.

      Moni, urcite souhlasim, každý jsme jiny, každý potrebujeme trochu něco jiného, ale ty zaklady budou asi pro všechny podobne. Hezky vecer. M.

  10. Ahoj Marci,
    díky za super článek. Já se řídím heslem všeho s mírou a naučit se svoje tělo poslouchat. Kolikrát všechny rady a tipy jsou tak zmatečné, že je mi líto někoho, kdo se podle nich snaží zhubnou nebo žít lépe a nic mu nefunguje.
    Taky se mi osvědčilo Snídej sám, obědvej s přítelem a večeři nech svému nepříteli. A to vše proložené zeleninou ze zahrádky.

    Je fajn, že jste v tomhle s manželem za jedno. My jedeme hodně na sýrech, zelenině. Jaký by byl asi život s knedlíkářem omáčníkem 😀

    • M.

      Marti, verim, ze pokud je clovek spokojeny s vahou, nepotrebuje redukovat, tohle je urcite ta prava cesta.
      Vy dva jste se hezky nasli:-). Zdravim. M.

  11. nebralomitozadnejmeno

    Marci, k těmto slečnám. O výživu se zajímám skoro 30 let, velmi brzy jsem přišla na to, že se věci mají kolikrát jinak než se psalo. Kdysi jsem si něco od slečen přečetla (to, že někdo z IG byl nadšený), takže někde souhlasím, a něco…. Měla jsem jednou rozepsanou pro ně dlouhou zprávu a pak jsem to zahodila. Dívají se na to chemicky, ale život nám tu chemii dál upravuje a některé jejich pohledy…..chci doufat, že mají otevřenou mysl, a že se nechají životem a praxí poučit. Když jsem byla mladá a nadupaná informacemi, tak jsem si taky chvíli myslela, že jsem sežrala všechnu moudrost. Ale pak mě zaujalo, proč nakonec realita je jiná, když se píše, když se říká, když má něco fungovat tak a tak. Už nevím, co mě u těchto slečen tak namíchlo, kde byly tak moc vedle. Možná způsob, jak jsou s informacemi a zkušenostmi jiných velmi rychle hotové. Prostě to mládí. Už vím, týkalo se to GAPS diety. Slečny by měly nakouknout do světa dětí s postižením, pak by přišla pokora a možná poznání, že není vše tak, jak se učily. Jo, a miluji u všech, že když něco není medicine based, tak …. Jejda, já jsem rostla. Jenže mně bude 50, já už mám ty zkušenosti a vím, že jsem jako mladá byla chvíli stejná. Olive (ne Jana Olivka, přihlásila bych se přes blog, přes který jsem vždy komunikovala, ale to bych se musela odhlásit WordPressu a pak přemýšlela, jaké mám heslo. :-))

    • M.

      Oliv, v poradku, vim kdo:-).
      Presne, jde tam o chemii, i to byl muj názor. Je to takto dobře? Ptala jsem se, ale nedovedu si odpovědět. Když jsou všechny normy v potravinách dane, dodrzovane, neskodi nam, proc resime, ze potraviny v Nemecku i jinde jsou lepsi, co se slozeni tyce? Proste otázky mam stale.
      A presne se shodneme i v tom, ze me při jejich poslechu napadlo “drze mladi”:-), hlavne když mluvily o pani Strunecke, ten ton, ta jistota, mozna az povysenost – spis tedy u jedne z nich. Vzdyt i pi Strunecka je odbornice s titulem Prof., minimalne respekt si zaslouzi…
      Když budeme posloucha jakekoliv teorie o stravovani, snad vždy nam budou davat smysl, ty argumenty zenji tak racionalne, logicky… Ale dokud sama nebudu schopna si to ověřit, nedokazu rict, kde je pravda.
      Opravdu zbyva spoléhat na zdravy selsky rozum. Doufam! M.

Leave a Reply